به گزارش روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت؛ دکتر محمدصادق عادل مهربان، دانشجوی دکترای تخصصی طبایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در خصوص چگونگی آشنایی با طب ایرانی و انتخاب آن به عنوان رشته تحصیلی در دوره PhD گفت: شروع آشنایی من با طب سنتی یک بیماری پوستی بود که خودم به آن دچار شده بودم و با داروهای طب رایج بهبود پیدا نمیکرد اما با مراجعه به طبسنتی تقریبا برطرف شد. همچنین در حین گذراندن دوره پزشکی عمومی، به بیماریها و مسائلی بر می خوردم که راه حل مناسبی در طب رایج برای آنها وجود نداشت، اما آشنایی با طبسنتی ایرانی چشم انداز جدیدی را در مقابل چشمان من باز کرد و این چشم انداز جدید با ورود تخصصیام به این رشته و آشنایی با سایر روشها و مکاتب طبی، هم ازنظر ایمنی و اثربخشی و هم تنوع راه های درمان، خیلی خیلی بازتر شد.
وی افزود: من با هدف مشارکت در تحقق تمدن ایرانی اسلامی به این رشته پا گذاشتهام تا هم پتانسیل علمی قرار گرفتن در جایگاههای موردنیاز را پیدا کنم و هم با تولید و گسترش این علم، به ساماندهی نظام سلامت کمک کنم.
دانشجوی برتر رشته طبایرانی، با اشاره به اینکه معیارهای مختلفی از جمله میانگین نمرات کارنامه تحصیلی، پیشینه تدریس، فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی هنری، فعالیتهای جهادی و... برای انتخاب دانشجوی برتر در جشنواره وجود داشت، تصریح کرد: پیشینهای که بنده برای جشنواره ارسال کرده بودم شامل این موارد بود: رتبه 2 آزمون PhD رشته طب سنتی در سال 1398، رتبه یک دانشجویان ورودی 1398 رشته طب سنتی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با معدل 19.12 در 1400، رتبه یک آزمون جامع رشته طب سنتی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران با نمره 19.75 در شهریور 1400، نمره 77 آزمون زبان MHLE، مشارکت در تدریس درس روش تحقیق دانشجویان کارشناسی ارشد تاریخ پزشکی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400، دبیر شورای صنفی دانشکده طب ایرانی و عضو شورای صنفی مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400، دبیر کمیته توسعه آموزش دانشکده طب ایرانی و عضو شورای مرکزی EDC دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال های 1399 و1400، کسب عناوین 2 مدال طلا، 3 مدال نقره و یک مدال برنز در رشته تیراندازی در المپیاد های ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور.
وی ادامه داد: اگر بخواهم ساعات تحصیلی خود را درصدبندی کنم، طی یک سال اخیر 50 درصد به کارهای مرتبط با پژوهش (اعم از شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط با پژوهش، مشارکت در پروژه های تحقیقاتی، نوشتن مقاله و ...)، 30 درصد به مطالعه دروس و 20 درصد به فعالیت های متفرقه مرتبط با طب سنتی پرداخته ام.
دکتر محمدصادق عادل مهربان برگزاری چنین جشنوارههایی را فرصت خوبی برای ارتقای جایگاه علمی طب ایرانی و هویت بخشی به این رشته دانست و تأکید کرد: از چهره های برتر علمی در این رشته و سایر رشتههای تخصصی در مسیر برگزاری این رویدادها مثل داوری و برگزاری اختتامیه استفاده شود، تا دانشجویان از این طریق با افراد شاخص این رشته آشنا شوند و ملاقات داشته باشند.
این پزشک و متخصص طب ایرانی در خصوص جایگاه علمی و آکادمیک طب ایرانی اظهار داشت: با توجه به این که از شروع این رشته در دانشگاه سال های زیادی نمی گذرد، خیلی نمی توان انتظار بالایی داشت. با این حال طی همین سال ها طب ایرانی دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است و توانسته است در جامعه علمی جایگاه مطلوبی را کسب کند. اما برای پیشرفت باید در حیطههای مختلفی چون علم بالینی و درمان بیماران، طرح های تحقیقاتی بالینی، ایجاد سازوکارهای مدیریتی و نترسیدن از ارائه دستاوردها تلاش کرد.
وی همچنین مخالفت غیرعلمی بخشی از بدنه سیستم نظام سلامت با گسترش دانشگاهی طب ایرانی و ورود کامل آن به نظام سلامت، عدم معرفی درست و مناسب طب ایرانی و مزایای آن به دانشجویان دوره پزشکی عمومی برای ادامه تحصیل نیروهای جوان و پرانرژی در این رشته، عدم تخصیص بودجه کافی به فعالیت های پژوهشی بالینی، عدم برخورد با ورود غیرپزشکان و افراد فاقد صلاحیت به این حوزه و یکسان دانستن پزشکان متخصص طب سنتی با گروه های مختلف طب اسلامی و حجامت کاران و عطاری ها و گاه عدم انسجام در خود بدنه آکادمیک طب سنتی را مهمترین چالشهای کنونی در جامعه علمی کشور در حوزه طب ایرانی برشمرد.